Vi lämnade Norrköping Midsommarafton 2010 och är nu åter i Sverige efter ett fantastiskt år.

torsdag 26 augusti 2010

Guernsey till Tréguier via Il’e de Bréhat

Vi lämnade skatteparadiset Guernsey efter att ha tankat billig diesel för 55 pence litern. Vi avseglade på kvällen för en nattsegling till Il’e de Bréhat i Bretagne en sträcka på ca 45 NM.
Kvällen började i vår vanliga stil när det gäller nattseglingaar, d.v.s. lite tufft med styv vind (11-12 m/s) och kryss. Vi provade 4 timmars pass och det fungerade väl hyfsat, även om vi tycker det är svårt att få någon riktig sömn på frivakterna.
Tyvärr tillät inte vinden att köra rakt på målet utan vi fick avsluta med lite kryssning och motor körning innan vi kunde angöra den lilla ön Il’e de Bréhat.
Väl framme var det dags att lägga oss på svaj, första gången sedan vi provade lite i Danmark. Efter lite förberedelser så ankarade vi på angiven plats (enligt vår bibel, Reeds). Vi gjorde iordning vår gummibåt och rodde iland.
Vi började med en kall öl då dagen var varm och vi tyckte vi gjort oss förtjänta av den efter nattens segling. Sedan strosade vi runt på den pitoreska ön någon timme innan vi rodde ut till Nada (som låg där vi lämnat henne :-)).
När vi kom ut till Nada upptäckte vi att hon inte låg som de andra båtarna ut att ankarlinan gick under båten? (normalt går ankarlinan rakt ut från fören). Vi tyckte också att vi låg lite utsatt där vi låg. Vi bestämde oss därför att flytta henne till en lite mer skyddad plats och försöka få henne att ligga med ankarlinan rakt ut då detta är bäst.
Efter ett par ytterligare försök så ankarade vi upp henne på nytt på en lite mer skyddad plats, men att få henne att ligga med ankarlinan rakt ut gick inte. Vi vet fortfarande inte varför hon i vissa fall lägger sig som hon gör men vi antar att det har att göra med hur vind, ström och vår långköl påverkar varandra. Vi fick i alla fall bra övning på att ankra upp (kan säga att det är ganska tungt att få upp 22m kätting och 12kg ankare utan ankarspel). Natten blev lite orolig då vi fortfarande låg utsatt och vinden friskade i, men det gick bra.
Nästa dag fortsatte vi mot Tréguier och hade för första gången riktigt bra vindar på förmiddagen – härlig slör och bara att styra rakt på målet.
Tréguier är en mycket trevlig stad som man angör via en flod. Vi ligger nu på ankare i floden utanför och har spenderat de två senaste dagarna med att äta oss igenom diverse Bretange’ska specialiteér, musslor och skaldjur regerar här nere. Det bäst så här långt är nog de kokta musslerna - moulesfrites på Le Canotier – härligt frosseri i bara musslor. Crêpes med chocklad mycket bra enl A, galetten som är som crêpes i mat form – mindre bra.
Nu skall vi ta oss vidare ca 70 NM till en annan Bretange’sk ort som vi fått rekommenderad.
Vädret har väl varit sisådär den senaste veckan, fast dom senaste dagarna har vi äntligen fått lite värme så man slipper ha fliströja på dagtid.
Hoppas allt är bra med alla där hemma, så hörs vi.

P.S vi har utfört uppdrag nummer tre och denna gången avgick Andreas med segern och valde tuttifrutti :-).

Nada på svaj utanför Treguier

Galette och lokal cider (galette sådär, cider bra)