Vi lämnade Norrköping Midsommarafton 2010 och är nu åter i Sverige efter ett fantastiskt år.

fredag 11 mars 2011

Semester med besök från svedala

Vi jobbade oss sakta upp från Mayreu till St. Vincent där vi skulle mönstra på två av Andreas kompisar Jerker och Mats. Vi funderade ett tag på hur/var vi skulle segla med dem för att de skulle få uppleva så mycket som möjligt. Eftersom vi tycker att grenadinerna har varit det bästa hittintills och det som givet mest karibien känsla, bestämde vi att vi skulle gå tillbaka söderöver och visa dem godbitarna.
Vi började med en kort segling från Blue Lagoon på St. Vincent till Bequia där vi festade loss en kväll på languster, modell större och spenderade en slapp dag i Admirality Bay. Sedan seglade vi vidare ner mot sköldpaddorna i Tobago Cays - det blev en härlig segling ner med slör och dryga 5 knop. Väl framme blev det snorkling bland fiskar och koraller där Matts blev introducerad i undervattensvärlden. Självklart såg vi också en och annan sköldpadda - det är garranti på att se dom i Tobago Cays betandes på botten. Det blev även ett besök på den lilla ön Petit Tabac - ön där Jack Sparrow blev strandsatt, drack rom och brände palmer i "Pirates of the Caribbean". Allting var härligt ute på dom små öarna och korallreven förutom vädret som kunde ha varit något bättre, vi fick ett par regnskurar över oss...

Efter några dagar tog öl och rom slut och vi var tvugna att ta oss in till mer bebodda trakter. Det blev Mayreau med sina 250 invånare där vi kunde handla lite mat och dryck efter att vi bett dom att öppna den lilla affären på en söndag.

Seglingen tillbaka norröver var något tuffare med 12 - 14 m/s i en hård kryss och rejäla vågor, tio timmar senare var vi åter i Bequia. Dagen efter blev det snorkling på "devils table", kvällen innan hade vi ätit på "Devils table" - men inte bland fiskarna och korallerna utan på restaurangen, båda ställena var mycket bra, eller kanske var dom levande fiskarna lite roligare att se...

En eftermiddagssegling tog oss över till St. Vincent igen för en heldag med sightseeing innan Jerker och Mats åkte hem.

Det var riktigt roligt att få besök från sverige och det kändes som en semester även för oss, men nu är det tillbaks till vardagen igen:-)

På kryss bland öarna på väg mot Bequia

Boule på Petit Tabac

Filmens Port Royal eller Wallilabou som det heter i verkligheten

Här nere har ölen födelsedagar :-)

Två kaptener på Petit Tabac

Inga pirater hängde kvar när vi var där...