Vi lämnade Norrköping Midsommarafton 2010 och är nu åter i Sverige efter ett fantastiskt år.

måndag 9 maj 2011

St. Martin - Avgångshallen

Nu har vi varit på St. Martin en vecka. Innan vi seglade hit spenderade vi fyra nätter på den lilla vulkanön Saba med ca. 2000 invånare - den är känd för sin fantastiska dykning, så det blev tre dyk där och det blev dom bästa dyken i Karibien - klart vatten varierat fisk- och korallutbud.

Vad gör man på en avgångshall - köper taxfree, dricker drinkar, kollar in flygen - ja, bland annat har vi gjort det. Sen har vi lagt dryga dagen på att byta oljor och filter i motorn och förhoppningsvis har vi fått diselfiltret tätt efter en andra isärtagning...
En hel dag har gått åt till att handla mat, vi bunkrar för 30 dagar men hoppas vi kommer fram efter 25, det blir en hel del konserver, 15 liter mjölk och lika mycket juice, 5 kg pasta etc... Vi har även hunnit med att hyra bil med s/y Olivia, som är våra genomtrevliga grannar också här i Simson Bay. Att se hela St Martin på en dag var inte några större problem då den inte har mycket att erbjuda - någon liten strand remsa, ett 1700-t fort med bra utsikt och ett antal affärer i Philipsburg. Båtsaker och elektronik är momsfritt men inte tok billigt för det och även fast USdollarn, som är valutan på den Hollänska sidan av ön, är låg så gör det att t.e.x en Mac dator kostar samma som hemma ungefär. Igår var vi på det roligaste St Martin har att erbjuda - att bli bort blåst av en jumbojett - vi stod uppradade ca 40 m bakom jettplanet och höll i staketet när planet varvar upp fick vi en mega föning av håret - varmt och blåsigt som gjorde att man gärna inte släppte taget om staketet.

Avgångstiden till Azorena för våran del är för närvarande oklar. Högtrycket över Azorena har inte stabiliserat sig ännu vilket gör att vind och väder är svårbedömt, det är fortsatt svaga vindar här nere medan det är hårt väder uppe vid Bermuda. Många seglare har legat och väntat bl.a en hel del svenskbåtar och hamnfrossan gör att folk börjar lätta ankare och ge sig iväg trots det halv danna vädret. Det är disel som gäller när man ska segla över, vissa mäter diselmängden i kubik medan vi siktar på att få med oss 200 liter som vi bl.a har i 5 liters begagnade vattenflaskor.

Dykning var största anledningen till att vi seglde till Saba. Vilket vi inte ångrade :-). Här är vi på väg ut andra dagen.

Vi tog även en titt på Sabas inre/övre värld. Saba är en liten ö vars topografi helt domineras av öns vulkaniska aktivitet. Man har försökt bryta svavel på ön men det blev aldrig någon succe p.g.a. att det var för svårt att få ner "malmen" till fartygen.

När vi kom till St. Martin så la vi ankare bredvid vår vänner på Olivia och där ligger vi än idag. Bättre grannar kan man inte få.

Det ligger en del andra mindre båtar här i lagunen som är känd för Mega Yacht centret i karibien... Bl.a. världens största enmastade segelbåt. Den ser precis ut som en vanlig segelbåt bara att allt är ohyggligt stort.

Vi räknar med att få gå en hel del för motor så bland det första vi gjorde på St. Martin var en stor genomgång av motorn som nu är "fit for fight".

30 dagar bunkrar vi mat för även om vi hoppas att det inte skall behöva ta så lång tid. Det blir en del konserver att fylla kölsvinet med.

Det blir en hel del turer med jollen hit och dit.

Kort paus i bunkringen.

Lokala nöjet. Det gäller att hålla i stängslet när jumbojet planen drar på för fullt.

och som vanligt bryr ingen sig om skyltarna ;-)

Planen landar precis ovanför en strand och de kommer lååågt.

Nu har vår flagga som vi köpte ny i svedala givet upp och det var dags för en ny, tyvärr i något mindre format.

Nytt sjökort har vi också satt upp inför överfarten.

1. God morgon!

Tack för inlägget. Mycket trevligare läsning till frukosten än dagens morgontidning.

Önskar er bra vindar på överfarten!
    Hälsningar Hebbe - gast s/y Olivia

2. Vi håller tummarna att ni får en bra överfart, det ser ut som att ni haft det gött dör borta i Karabien vilket är er väl förunnat. Ha det!
    Kram från Fam. Hortlund

3. Vi hoppas att den lilla netsuke draken skyddar er även åt detta väderstreck. Må vindarna blåsa "lagom" och åt rätt håll, så att vi snart har er tillbaka i våra farvatten.
    Många kramar från den lille gasten Jesper,sjöjungfrun Johanna,Gia o Sjöbjörnen Ulf

4. Hej! Vet inte om Stina möjligen minns oss, men vi gick samma Oceanseglingskurs för ca ett år sedan. Vi har upptäckt er hemsida först för några veckor sedan men har läst igenom alla inlägg nu :) Det är spännande och intressant läsning för oss som planerar att sticka från Sverige i juni 2012. Det vore väldigt roligt att få kontakt mer er för lite erfarenheter när ni är tillbaka på hemmaplan. Lycka till med turen tillbaka till Europa! Många hälsningar Ulla & Pelle Berg